The chief proponent of localism in Thailand or moso (Moderation society) is King Bhumibol Adulyadej's "sufficiency economic theory." The foundations of King Bhumibol's theory included sustainability, moderation and broad-based development. The Learning Centre of King Bhumibol’s Philosophy of Economic Sufficiency claimed the concept focused on living a moderate, self-dependent life without greed or overexploitation of, for example, natural resources.
|
...การพัฒนาประเทศจำเป็นต้องทำตามลำดับขั้น ต้องสร้างพื้นฐาน คือ ความพอมีพอกิน พอใช้ของประชาชนส่วนใหญ่เป็นเบื้องต้นก่อน โดยใช้วิธีการและใช้อุปกรณ์ที่ประหยัด แต่ถูกต้องตามหลักวิชา เมื่อได้พื้นฐานมั่นคงพร้อมพอควรและปฏิบัติได้แล้ว จึงค่อยสร้างค่อยเสริมความเจริญและฐานะเศรษฐกิจขั้นที่สูงขึ้นโดยลำดับต่อไป หากมุ่งแต่จะทุ่มเทสร้างความเจริญ ยกเศรษฐกิจขึ้นให้รวดเร็วแต่ประการเดียว โดยไม่ให้แผนปฏิบัติการสัมพันธ์กับสภาวะของประเทศและของประชาชนโดยสอดคล้องด้วย ก็จะเกิดความไม่สมดุลในเรื่องต่าง ๆ ขึ้น ซึ่งอาจกลายเป็นความยุ่งยากล้มเหลวได้ในที่สุด..
|
The article emphasizes on the contradiction between capitalism and self-sufficient economy, which it favor the long-term economic alignment and environmental friendly, that are the main principles in the philosophy, particularly in lowly-regulated market. The Thai model of sustainability is slightly differences to western sustainable development. In western concept of sustainable development, the force that drives the will to save the environment comes from corporations' need. In Thai model, the driving force comes from basic human psychological state of need. This psychological state of need comes from long government education of the public. The other name for localism in Thailand is called "Buddhist Economics"
|